Vandaag voor de verandering een stevig ontbijt op deze site. Persoonlijk ben ik meer van de Italiaanse variant, een espresso met een cornetto (Italiaans croissantje) in de ochtend. Maar dieetgoeroes noemen het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Bovendien is shakshuka hardstikke hip aan het worden. Dat kan ik me overigens in dit geval heel goed voorstellen. Het ziet er uiterst smakelijk uit. Fotogeniek bovendien, wat het geschikt voor blogs en instagram maakt. Van oorsprong is het een Oosters gerecht, dat van Turkije tot aan Marokko wordt geserveerd. In het Arabisch betekent het, heb ik me laten vertellen, iets als mengsel of samenklontering. In het Westen wordt het ook wel tomato-egg stew genoemd en dat dekt zo’n beetje wel de lading.

Shakshuka
Photo by Jenn Kosar on Unsplash

Shaksuka

De oorsprong ligt mogelijk in Turkije, waar ‘Saksuka’ een klassiek gerecht was van gekookte groente met gehakt of stukjes lever. Een vegetarische variant verspreidde zich door het Ottomaanse rijk. Later voegde inventieve koks de nieuw ontdekte en tegenwoordig essentiele tomaten en pepers toe. Tunesische Joden namen het mee gerecht mee naar Israel waar gepocheerde eieren werden toegevoegd en het werd bereid in gietijzeren pannetjes. Heden ten dage is dat de meest gangbare versie, dat de hele dag wordt geserveerd. Shaksuka strijdt met Falafal en Hummus om de eer als favoriet nationaal gerecht. Marokko kent een duidelijk eigen variant die in een tajine wordt bereid.

Kort Recept

Verhit olijf olie in een platte gietijzeren pan (skillet) en rooster uien, rode paprika en pepers in 6 minuten gaar. Wat zwarte plekjes horen erbij. Meng het geheel om en laat nog 4 minuten sudderen. Voeg wat knoflook toe en kort daarna komijn- en paprikapoeder. Leeg een blik tomaten in de pan en roer om. Laat het geheel sudderen, terwijl je zout, peper en gesneden koriander en platte peterselie over het gerecht strooit.

Maak na 10 minuten een kuiltje vlak bij de rand van de pan en breek een eitje boven het kuiltje. Dek de randjes een beetje toe met de tomatensaus, zonder het eigeel te bedekken. Herhaal het proces voor meerdere eieren.  Voeg wat zout toe op de eieren, verlaag het vuur tot de laagste stand en wacht 5 tot 8 minuten tot het eigeel zacht maar eetbaar is. Serveer met de restjes koriander, peterselie en geroosterd brood.