Er zijn talloze voorbeelden. Van over de hele wereld. Ik heb het over seizoensproducten waarvan het eerste of mooiste exemplaar extreem duur is. Beaujolais primeur, Belgische hopscheuten of het vaatje haring van bij ons. In Japan hebben ze dat met een speciaal soort meloen. Eind jaren 80 was meloen met rauwe ham een chique gerecht bij ons. Er ging geen dinner voorbij of deze, eigenlijk niet zo voor de hand liggende, combinatie was het voorgerecht. Maar er is altijd baas boven baas. De Yubari King, een zogenaamde cantaloupe meloen is extreem exclusief. Met gemak het duurste fruit van de wereld. Daar hoef je geen verder onderzoek voor te doen.
Yubari Kings
In een Japanse supermarkt doet een Yubari meloen al snel een Euro of 25. Vaak nog meer. Prijzig maar niet wereldschokkend. Die hoge prijs ligt uiteraard niet enkel aan de zoete smaak. Het Yubari gebied, waar de meloenen naar vernoemd zijn, is klein. De productie is daarom natuurlijk begrensd. Het klimaat in deze streek, onderdeel van Hokkaido, kan wisselvallig, zijn. Waardoor oogsten mislukken. Bovendien vergrijst de streek, zowel kennis als ondersteunende handen verdwijnen.
Tweeling
Al die factoren verklaren uiteraard niet dat een set meloenen tijdens een veiling in Sapporo dit jaar ruim 20.000 Euro opleverde. Voor een belangrijk deel is dat liefdadigheid. Dit jaar schafte een producent van baby voeding de meloenen aan. Om diepvries stukjes te verloten onder hun klanten, een soort Japanse folklore. Maar er zit meer achter de extreme prijzen. In Japan zoekt men voortdurend naar de perfecte meloen. Een Yubari van topkwaliteit is perfect rond, met een wichelroede-achtig steeltje op de kroon en een zo glad als mogelijke schil. Wanneer je een dubbelganger, of beter nog tweeling exemplaar, vindt, is het echt bingo. Puur een esthetisch ding. Het maakt deze meloenen een prestigieus cadeau voor Chūgen, een Japans zomerfeest op 15 Juli. En al snel honderden euro’s per set waard.